Każdy z nas kojarzy mapy myśli, notatki linearne czy fiszki. Tymczasem podczas ostatniej sesji zauważyłam pewną modyfikację kilku stylów notowania Notatka ścieżkowa oto odkrycie!
Czym notatka ścieżkowa różni się od notatek linearnych i map myśli? Teraz podczas kwarantanny mamy więcej czasu na próbowanie nowych rzeczy. Jednak zewsząd dochodzą mnie głosy o ilości materiału przesyłanego uczniom i studentom. Może to dobry moment na wypróbowanie nowego sposobu notowania?
Co to takiego?
Przez tyle lat edukacji z całą pewnością zauważyłaś, że naukę zaczynamy od podstaw. Jeśli uczymy się języka zaczynamy od prostych konstrukcji gramatycznych, by kolejno wspinać się coraz wyżej.
Podobnie na innych przedmiotach. Najłatwiej uczymy się, gdy rozumiemy co z czego wynika. I dokładnie tak działa notatka ścieżkowa. Jedno wynika z drugiego. W postaci takiego wynikania lub po prostu ułożenia jedno z drugiego często funkcjonują prezentacje na studiach.
Jak zrobić notatkę ścieżkową?
Jest to banalnie proste! Serio! Weź kartkę papieru, najlepiej jeśli będzie to kartka A4 położona pionowo. U góry napisz tytuł lub temat notatki. W lewym górnym rogu napisz pierwszą informację, jaką powinny zawierać twoje notatki. Nie rozpisuj się. Pamiętaj, że notatki zawierają tylko najważniejsze treści, a nie są całym podręcznikiem czy slajdem!
Po zapisaniu pierwszej informacji, przejdź do tego, co z niej wynika, czyli do drugiej informacji (lub drugiego slajdu). Tę dla odmiany zapisz po prawej stronie. Kolejną, 3 informację znów zapisz od lewej. I tak dalej i tak dalej. Co ważne, na końcu zrób sobie jakiś 3 centymetrowy margines, który posłuży ci na podsumowanie całości informacji zawartej w notatce.
W tak przygotowanej notatce nie zapominaj o kolorach, obrazkach, podkreśleniach i zaznaczeniach, czyli wszystkim tym, co powinno się w dobrej notatce znajdować.
Jeśli interesuje cię poprawianie skuteczności notatek zobacz wcześniejszy wpis: Ładne notatki 2
Notatka ścieżkowa – wady i zalety
Zaletami takiej notatki jest jej przejrzystość. Pomaga też zapamiętać odpowiednią kolejność, na przykład w przypadku doświadczeń fizycznych czy chemicznych. Z racji tego, że jest eklektyczna i łączy w sobie kilka rodzajów notatek, pomaga efektywniej zapamiętywać informacje, przez wykorzystanie kolorów, skrótów i podsumowania na końcu. Jej stosowanie nie jest ograniczone tylko do jednego przedmiotu, nie jest skomplikowana, nie wymaga umiejętności artystycznych i można ją stosować na każdym etapie nauki. Nie jest też czasochłonna.
Wad w tego typu notatce praktycznie nie widzę, może poza jedną. Ten typ notowania nie nadaje się dla osób przepisujących podręcznik/slajdy. Jasne, przepisywanie poszczególnych zdań (a przy okazji ich transformacja na nasze słowa), jest ok, bo to zdanie może jest wybitnie ważne. Ale nie każde zdanie, nie każde słowo i nie każda informacja jest potrzebna. Dlatego osobom, które nie mają wyrobionej umiejętności krytycznego oceniania materiału, ten typ notatki odradzam.
Podsumowanie
Na pewno nie wymyśliłam koła na nowo i pewnie ktoś już wymyślił taki sposób notowania. Przyznaję jednak, że kiedy szukałam parę lat temu informacji o efektywnym notowaniu, nie znalazłam tego sposobu, dlatego się nim z tobą dzielę. Jeśli ci się spodobał – przetestuj koniecznie i podziel się nim ze znajomymi! A może znałaś już ten sposób wcześniej? Daj znać jak ci się podoba!
Ściskam,
Ola!